Monday, December 10, 2007

Har ni sett Svenskt Näringsliv nya reklam? Det är en liten julesaga, Sagan om gumman som handlade för lite om en butiks-gubbe och en shopping-gumma. Givetivs handlar den om att det är viktigt att handla lite extra vid jul, att man ska inte lyssna på kultursidornas arga farbröder och gummor som påstår att konsumtion kan vara "dåligt för planeten" eller "dåligt för själen".

När den dumma gumman blir påverkad av kulturkoftorna och slutar handla måste grosshandlarn stänga igen. Tråkigt för gubben som blir utan inkomst och tråkigt för gumman som får en trist jul (de förutsätte givetivs att gummor inte jobbar själva utan bara shoppar). Men "än värre gick det för den fattige arbetaren på andra sidan jorden som hade tillverkat många av sakerna i gubbens affär och som inte fick jobba längre eftersom ingen köpte sakerna." Så slutar julesagan.

Det jag tycker är fascinerande är att (1) att de inte kör den gamla vanliga det-är-bra-för-Sverige harangen om tillväxt och sådant, utan har gått över till Holsteinsretorik om att barnarbete, slavarbete och barnslavarbete inte bör avskaffas och utan uppmuntras, eftersom den är en win/win för både slaven och företagaren. Att låtsas som att miljön inte mår dåligt av industriell produktion och frakt över hela världen känns ju också väldigt Holsteinigt.

(2) formen. Traditionellt använder man ju sig av sagoformen för att påpeka något absurt eller uppenbart genom att lyfta in det i ett annat sammanhang. Men den här julesagan saknade både knorr och satir. Budskapet var: "om vi inte handlar så får handlare mindre pengar", vilket illustrerades genom en saga om precis det. De gjorde sig inte ens omaket att lyfta in en talande räv eller dvärg. Kan det vara så att Svenskt Näringsliv helt enkelt har bytt strategi, då de förstår att deras flesta sympatisörer inte bryr sig om moral men gärna vill ha dunk i ryggen?

Jag ser fram emot flera julesagor på samma tema!

4 comments:

David said...

snyggt! du hann före.

David said...

Jag är glad att du skrev den här texten, jag tänkte bara raljera lite om kampanjen i största allmänhet, men du satte verkligen ord på mina tankar. I recensionen av Kevin Bales bok ending , slavery,i söndagens dn kultur (inte på nätet av ngn anledning) frågar recensenten sig vilken liberal ekonom som blir först med att hävda att dagens slavar i själva verket slavar för sitt eget bästa. Appropå Bales resonemang att det moderna slaveriet går hand i hand med globaliseirngen av ekonomin, att den förslavade arbetskraften i utvecklingsländerna (ni vet de som holstein verkligen brinner för) sällan producerar ngt för den lokala marknaden utan upprätthåller dagens maktordning och producerar billig skit för i-världen.

martin said...

Det är roligt att Svenskt Näringsliv inte längre ens bryr sig om att värna om svensk industri (det kanske kopplas samman med sossepolitik)utan endast värnar om globaliserad kapitalism i sig självt.

Anonymous said...

Har inte läst just den, men frapperades över "Företagaren som inte ville tjäna pengar"-sagan som jag läste i dagens Metro.

Företagaren tvingades gå chapter 11 när han höjde arbetarnas löner samtidigt som maskinerna blev rostiga.

/Stef